Kravata kao skulptura pokreta – Frankfurtov Inverted Collar & Tie
Usred financijskog kvarta Frankfurta, ondje gdje staklo i beton diktiraju ritam poslovnog dana, uzdiže se jedno neočekivano “meko” obilježje prostora – skulptura Inverted Collar & Tie. Djelo američkog kipara Claesa Oldenburga i nizozemske umjetnice Coosje van Bruggen postavljeno je 1994. godine ispred tadašnjeg sjedišta DZ Banke u četvrti Westend. Ogroman ovratnik i kravata izranjaju iz pločnika poput zamrznutog trenutka u kojem je vjetar odlučio zaigrati s tkaninom.

Napetost između forme i značenja
Skulptura se ne priklanja logici predmeta – kravata nije uredno spuštena niz košulju, nego se okreće, izokreće, lebdi. Ovratnik, tipičan simbol strogosti, otvoren je i razlomljen, gotovo oslobođen. Ta igra “naopako” stvara napetost: predmet koji u svakodnevici simbolizira uniformu, hijerarhiju i pravila – u umjetnosti postaje znak pokreta, slobode i preokretanja pogleda.
Materijal kao ironija i ljepota
Visoka gotovo 12 metara i teška 7,5 tona, izvedena od čelika, fiberglasa i umjetne smole, skulptura dobiva monumentalnost i postojanost, ali površina ostaje glatka, gotovo tekstilna. U toj kontradikciji leži snaga rada: monumentalno postaje nježno, hladno postaje mekano, statično postaje dinamično. Skulptura ne “stoji” – ona “pleše” u prostoru bankarskog distrikta.
Refleksija grada i ljudi
Promatrajući skulpturu, posjetitelj nije samo gledatelj nego i sudionik. Povremeno se u kravati zrcale prozori nebodera, sunčevi odbljesci, kišne kapi – svaki trenutak stvara novi uzorak. Turisti je fotografiraju s osmijehom, prolaznici joj se vraćaju pogledom, a gradski vodiči je koriste kao simbol za drugačiji Frankfurt – onaj koji ima smisla za humor i autoironiju.
Poziv na preispitivanje
Inverted Collar & Tie je i nježan podsjetnik da su naši svakodnevni znakovi – od odjeće do gesta – ujedno i kulturni obrasci. Skulptura ih ne odbacuje, nego ih preobražava, otvara prostor za novo čitanje i doživljaj. Ona nije komentar protiv poslovnog svijeta nego meditacija o njegovim ritualima, ljepoti i apsurdu.
Estetika neočekivanog
U konačnici, ova instalacija postaje više od fotografskog “landmarka”. Ona je mala pobuna u kamenom i staklenom krajoliku; umjetnički “uzdah” među neboderima. Podsjeća nas da i najozbiljniji prostori mogu nositi poeziju, a i najstroži simboli mogu prodisati u novoj dimenziji.
