Svatko zna da je ljubav je univerzalan osjećaj; emocija koja nadilazi granice među narodima, kulturama i civilizacijama. Ljubav, međutim, nije samo to – ona zahtijeva i predanost, odgovornost, obvezu.
S time na umu, možemo se zapitati sljedeće: kakve onda ljubav ima veze s kravatom, a njezin čvor sa starim Rimom, Kartagom, Keltima, Hindusima i Perzijancima, kao i drevnim kršćanima, ali i suvremenim govornicima engleskoga jezika od Europe, preko Sjeverne Amerike, pa sve do Australije i Oceanije – te naposljetku – s Hrvatima, kao narodom iz koga je proistekla moderna kravata?
Počnimo od početka; ljubavne se veze od pamtivijeka opisuje formulom jedan plus jedan jest – paradoksalno – jedan! Još Platon podsjeća na antički mit prema kojemu su bogovi žene i muškarce, koji su nekoć postojali kao jedinstveno biće, međusobno odvojili, ostavljajući ih da ostatak života tragaju za svojom izgubljenom polovicom. Biblija pak tvrdi kako muškarac i žena sklapanjem braka postaju „jedno tijelo“.
Dakle, činom vjenčanja, koji i sȃm asocira na afektivnu i duhovnu ljubavnu isprepletenost, dvije se osobe trajno vezuju, pa i sjedinjuju. Povezanost ljubavlju spojenih pojedinaca u svim se kulturama izražava metaforikom veza i vezivanja; one stoje u podlozi renesansne lirike o uzama ljuvenim podjednako kao i u kravati svojstvenim čvorovima, u koje je od samoga početka utkana i ljubavna metaforika.
Vezivanje i razvezivanje čvora kao dio ceremonija zaruka u drevnim se ritualima bilježi već tisućama godina. U starome Rimu, nevjestin pojas, vezan Heraklovim čvorom (nodus herculeus), rasplesti nije smio nitko osim mladoženje. U Kartagi bi se palčeve mladenke i ženika vezivalo kožnom trakom, a slično su – vezujući ruke – činili i Kelti. Kod Hindusa bi mladoženja vrpcu, koja označava bračnu nerazorivost, vezao oko mladenkina vrata, dok bi se u Perziji ruke mladenaca vezalo sedmerostrukim konopcem. U staroj kršćanskoj tradiciji, danas zadržanoj u pravoslavlju, ruke vjenčanih parova vezuju se komadom tkanine.
Ljubavno podrijetlo kravate, međutim, otkriva i pozadina njezina izlaska na povijesnu scenu – prije nego što je uočena u Tridesetogodišnjem ratu (1618.-1648.), odakle je dospjela na francuski kraljevski dvor i potom u sve kutke svijeta, kravata je u Hrvatskoj označavala zaručništvo, iz čega nedvosmisleno proizlazi kako je ona od svojega nastanka – pored modnoga ukrasa – ujedno i simbol ljubavi.
Moderna kravata, naime, kao svojevrsno opredmećenje starodrevnih simbola ljubavnih vezivanja, proistječe iz bogatstva hrvatskih narodnih običaja, u kojima nalazimo niz muških rubaca kao preteča kravate. Čvorovani rupci iz svih dijelova Hrvatske nazivaju se, između ostaloga, podgutnica, podgutnjak, poša, facol, rube, hrvatka… Oko vratova svojih odabranika izvorne kravate vezivale su se djevojke od Prigorja, Međimurja, Posavine, Baranje i Istre pa sve do jadranskih otoka i još južnije, do Boke kotorske. Na Krku se, primjerice, govori kako „divojka veže facol mladiću oko vrata“.
Kroz pojavu kravate na svjetskoj modnoj i kulturološkoj sceni metaforički smisao čvora kao ljubavnoga simbola zadobiva svoj završni, krunski oblik; on više nije ograničen na Heraklov čvor, vezivanje palčeva, vrpce oko mladenkina vrata ili sedmerostruki konopac. Svi ti civilizacijski raznovrsni prapočeci objedinjeni su u univerzalno prihvaćenome uresu – u kravati.
Metaforika vezivanja čvora stoga se, neovisno o povijesti svojega nastanka, u kontekstu moderne civilizacije najčešće može prispodobiti kravati.
U latinskome jeziku, riječ obligare znači i vezati i obvezivati – tako i kravata, osim što veže, od svojega nastanka ujedno i obvezuje; narav zaručništva i braka s jedne je strane ljubav – ili veza – a s druge, dakako, obveza. U karakterističnoj sintagmi engleskoga jezika to tie the knot („vezati čvor“), koja u svakodnevnome govoru označava vjenčanje, početak braka – riječ je, zapravo, o simbolu obreda prijelaza uslijed kojega, kada se „veže čvor“, jedan život prestaje, a drugi počinje. U čvoru leži srž povezanosti mladenaca koji su ga i svezali, ne predstavljajući samo žargonski simbolizam, već ponajprije i odgovornost i zrelost, ali i sofisticiranost i šarm, kao i tradiciju i zajedništvo.
Veza između ljubavi i kravate tako traje već stoljećima, od njezina nastanka, neraskidiva poput umješno svezana čvora.