Izložba “Croata” – Razvoj Jednog Branda

1. prosinca 2009. u 14 sati u Centru za dizajn Hrvatske gospodarske komore, Draškovićeva 45, u Zagrebu se otvara izložba “Croata”. Izložba prikazuje 20-godišnji razvoj branda „Croata“, jednog od najpoznatijih hrvatskih brandova. Organizatori izložbe „Croata“ su: Centar za dizajn HGK, tvrtka Potomac i neprofitna ustanova Academia Cravatica (AC). Izložba je otvorena do 15. siječnja 2010. godine, a može se razgledati radnim danom od 10 do 16 sati (četvrtkom od 10 do 18 sati).

O svrsi i vrijednosti ove izložbe direktor Centra za dizajn HGK Luka Mjeda istaknuo je: „Svakom izložbom u Centru za dizajn želimo prikazati važnost kreativnosti i dobrog dizajna kao ključnih elemenata gospodarskog uspjeha nekog proizvoda na zahtjevnom globalnom tržištu. Izložbom CROATA naglašavamo važnost još jednog elementa – građenje prepoznatljivosti robne marke ili branda. Tvrtka Potomac je 1990. godine pokrenula veliki poduzetnički pothvat CROATA, s ciljem mijenjanja hrvatske i svjetske svijesti o porijeklu kravate – proizvodnjom hrvatskih kravata. Do tada je većina svijeta (i ja osobno) smatrala da je kravata talijanskog ili francuskog porijekla, tj. oni su to sustavno ”brandirali” te tako stvarali sliku o svojoj kompetentnosti i važnosti njihovog dizajna kravata.

Tvrtka Potomac je, prema ideji Marijana Bušića, zajedno s partnerom Zlatkom Penavićem, svojom markom CROATA krenula u ”osvajanje svijeta” nenasilnim putem predstavljajući povijesne činjenice o prvoj kravati koju su nosili hrvatski vojnici (Croate) u Tridesetgodišnjem ratu u Europi (17. stoljeće). Tako je počelo ostvarivanje ideje o hrvatskom porijeklu tog odjevnog predmeta i kompetentnosti hrvatskog dizajna. Tijekom dvadeset godina kontinuirano su radili na promociji hrvatske baštine kroz izuzetno kvalitetan dizajn kravata (motivi hrvatskog pletera, glagoljice, arhitektonskih spomenika, gradova, istaknutih pojedinaca, umjetnika, izuma, flore i faune hrvatskih regija…) te istovremeno koristili i kao inspiraciju i suvremene teme. Izložbom CROATA želimo naglasiti kako dobra ideja, dobar dizajn i hrabri poduzetnički duh može mijenjati stoljećima krivo interpretiranu povijest i time stvarati uvjete za proboj novog kvalitetnog proizvoda.”

Autori koncepcije i postava izložbe su Nikola Albaneže i Igor Hubej. Glede koncepta razvoja branda i koncepta izložbe muzeolog Nikola Albaneže naglasio je sljedeće: „Temeljna priča nosi naziv Osvajanje (prema ideji Marijana Bušića literarno ju je uobličio Božidar Prosenjak). Odabrana dizajnerska rješenja prikazana su na izložbi kroz nekoliko cjelovitih programa pa posjetitelji mogu vidjeti faze nastajanja proizvoda: od predloška, preko crteža i predložaka dezena, izrađenih uzoraka tkanina do konačnog artikla. Osim toga izložena su pojedinačna, napose uspjela rješenja. Budući da tvrtka razvija i vlastiti koncept uređenja maloprodajnih salona, primjereno tomu na izložbi se mogu vidjeti proizvodi modne marke Croata izloženi na namještaju salona Croata. U namjeri da uspostavimo širi kontekst za prikaz branda Croata koji osvaja tržište, kravatu povezujemo s kulturom njezina nošenja te je ostvaren – u naznakama i simbolički – i paralelan prikaz triju „osvajanja“: 1. Kravata osvaja svijet (nakon hrvatskih ratnika, preuzima je francuski dvor, širi se Europom, zatim Amerikom i cijelim svijetom); 2. Djevojka osvaja mladića (mnoge su povijesne, literarne i filmske ljubavne priče „začinjene“ kravatama i rupcima); 3. Demokracija osvaja države (utemeljitelj moderne Turske – Kemal paša Ataturk donosi propis o obveznom nošenju kravate, car Hirohito, premda predstavnik drevne tradicije – nikada nije propuštao nositi kravatu). Ideja priče Osvajanje još je sažetije izražena s dva slogana: 1. Hrvatska – domovina kravate i 2. Jeste li znali da kravata potječe od Hrvata? Stalno rastući fundus međunarodne izložbe „Izazov kravate“, kao i iznimno zapažena land-art djela Marijana Bušića: Kravata oko Arene (Pula, 2003.), Kravata oko Hrvatske (2006.), Kravata u žitu (Davor, 2007.), također na posredan način pridonose širenju i učvršćenju percepcije i tržišne pozicije branda Croata.

Kravata je univerzalno poznata i cijenjena, a istodobno je postala prepoznatljiva kao hrvatski simbol. Ta činjenica bitno je utjecala na još jedan važan ishod: Hrvatski sabor je 2008. godine 18. listopada (tog je datuma „izvedena“ Kravata oko Arene) proglasio Danom kravate u Republici Hrvatskoj što su na naše iznimno zadovoljstvo počele prihvaćati i udruge širom svijeta, kao i mnogi pojedinci, te je ta inicijativa na najboljem putu da postane međunarodni Dan kravate.“