Kravata kao nepresušni izvor simbolike već stoljećima
Gerald Andersen, izvršni direktor Američkog udruženja koje promovira modne dodatke koji se nose oko vrata, istaknuo je bogatstvo simbolike, koja se u tolikoj mjeri ne vezuje ni uz jedan drugi odjevni predmet koliko uz kravatu. U rujnu 1989., u The New York Timesu, objavljeno je njegovo pismo uredniku u kojem raspravlja o višestoljetnoj simbolici kravate.
Pročitajte originalni tekst na engleskom ili hrvatski prijevod:
Ima li granica simbolici kravate? Što sve ona slavi?
Pitanje upućeno uredniku:
Zašto se nešto, što je naizgled tako svjetovno kao kravata, preplavljuje s toliko simboličkog tereta? Tijekom godina, kravate su se razvijale kao simbol otmjenog podrijetla, društvenog statusa, odrastanja, slijepog praćenja tradicije i naravno, muške seksualnosti. U šezdesetima, kravata je bila simbol institucionalnosti, što je imalo negativan prizvuk, a u osamdesetima je predstavljalo snagu i financijski uspjeh s vrlo pozitivnim prizvukom.
Čak se pokušala napraviti i poveznica između ekonomskih trendova i modnih dodataka koji se nose oko vrata. Nose li se zaista šire kravate kada cvjeta burzovno tržište?
Greg Spring izjednačava kravate s velikom laži (“Diploma, kravata i laž”, Op. ured. 19. rujna). Izjednačava ih sa svim ulizivanjima koja netko mora podnijeti da bi postigao društveni uspjeh. Mi, naravno, vidimo kravatu kao simbol istine, pravde i američkog stila.
Nitko ne primjenjuje cijelu ovu filozofiju na cipele, košulje, šešire ili remenje. Zašto kravate? Zato što oko njih postoji ozračje misterije i romantike. One ne pokrivaju goli dio tijela niti griju za vjetrovitih dana. One sasvim sigurno nisu praktične, a nisu ni posebno moderne.
One su poveznica s mističnom prošlošću gdje bi vitez istaknuo svoje boje prije odlaska u svijet.
One su transparenti koji pokazuju raspoloženja, emocije, ili društveno-ekonomsku poruku nositelja koja može i ne mora biti ispravno odaslana ili interpretirana. Ona su slavlje boja, ljepote i tradicije u inače sivom i nestabilnom svijetu.
Simbolika je povezana s kravatom jer je njena funkcija uvelike simbolična. Međutim, poput ljepote, simbolika je u očima promatrača: ono što je velika laž jednome, drugome je fantastična kravata.
GERALD ANDERSEN, izvršni direktor američkog udruženja u New Yorku koje promovira modne dodatke koji se nose oko vrata, 19. rujna 1989.