Bogatstvo simbolike kravate

Kravata kao nepresušni izvor simbolike već stoljećima

Gerald Andersen, izvršni direktor Američkog udruženja koje promovira modne dodatke koji se nose oko vrata, istaknuo je bogatstvo simbolike, koja se u tolikoj mjeri ne vezuje ni uz jedan drugi odjevni predmet koliko uz kravatu. U rujnu 1989., u The New York Timesu, objavljeno je njegovo pismo uredniku u kojem raspravlja o višestoljetnoj simbolici kravate.

Pročitajte originalni tekst na engleskom ili hrvatski prijevod:

Ima li granica simbolici kravate? Što sve ona slavi?

Pitanje upućeno uredniku:

Zašto se nešto, što je naizgled tako svjetovno kao kravata, preplavljuje s toliko simboličkog tereta? Tijekom godina, kravate su se razvijale kao simbol otmjenog podrijetla, društvenog statusa, odrastanja, slijepog praćenja tradicije i naravno, muške seksualnosti. U šezdesetima, kravata je bila simbol institucionalnosti, što je imalo negativan prizvuk, a u osamdesetima je predstavljalo snagu i financijski uspjeh s vrlo pozitivnim prizvukom.

Čak se pokušala napraviti i poveznica između ekonomskih trendova i modnih dodataka koji se nose oko vrata. Nose li se zaista šire kravate kada cvjeta burzovno tržište?

Greg Spring izjednačava kravate s velikom laži (“Diploma, kravata i laž”, Op. ured. 19. rujna). Izjednačava ih sa svim ulizivanjima koja netko mora podnijeti da bi postigao društveni uspjeh. Mi, naravno, vidimo kravatu kao simbol istine, pravde i američkog stila.

Nitko ne primjenjuje cijelu ovu filozofiju na cipele, košulje, šešire ili remenje. Zašto kravate? Zato što oko njih postoji ozračje misterije i romantike. One ne pokrivaju goli dio tijela niti griju za vjetrovitih dana. One sasvim sigurno nisu praktične, a nisu ni posebno moderne.

One su poveznica s mističnom prošlošću gdje bi vitez istaknuo svoje boje prije odlaska u svijet.

One su transparenti koji pokazuju raspoloženja, emocije, ili društveno-ekonomsku poruku nositelja koja može i ne mora biti ispravno odaslana ili interpretirana. Ona su slavlje boja, ljepote i tradicije u inače sivom i nestabilnom svijetu.

Simbolika je povezana s kravatom jer je njena funkcija uvelike simbolična. Međutim, poput ljepote, simbolika je u očima promatrača: ono što je velika laž jednome, drugome je fantastična kravata.

GERALD ANDERSEN, izvršni direktor američkog udruženja u New Yorku koje promovira modne dodatke koji se nose oko vrata, 19. rujna 1989.