Više od milijardu ljudi putem svjetskih televizijskih postaja vidjelo je taj dosad najveći projekt ustanove Academia Cravatica. Projekt je izveden u Puli 18. listopada 2003. godine a autor instalacije je prof. Marijan Bušić. Instalacija Kravate oko Arene, najočuvanijeg rimskog amfiteatra na svijetu, simbolički je povezala prošlost i budućnost, antiku i suvremenu civilizaciju.

Nakon dvogodišnjih priprema, u subotu, 18. listopada, u popodnevnim satima, oko pulske Arene svezan je čvor najveće kravate na svijetu. Autor ove grandiozne Umjetničke instalacije je prof. Marijan Bušić, ravnatelj neprofitne ustanove Academia Cravatica, koja promiče kravatu kao dio hrvatske i svijetske kulturne baštine. Koordinator tehničke izvedbe Instalacije je Mladen Marinović, glavni dizajner tvrtke Potomac-Croata. Projektanti idejnih i izvedbenih studija su mr. sc. Damir Čorko (za dio Kravate koji obavija Arenu) i dr.sc. Bruno Čalić (za konstrukciju čvora i nosivih konstrukcija izvan Arene). Nosilac projekta Umjetničke instalacije je Academia Cravatica, a suorganizator projekta je Grad Pula.

Ova svjetska “mega-kravata” je nevjerojatno velikih dimenzija: duga je 808 metara, a najveća širina donjeg dijela kravate je 25 metara. Sam čvor kravate je 15 metara dugačak, u svojoj najvećoj širini 16,5 metara širok, a u najužem dijelu 5,4 metara širok. Izvedba Umjetničke instalacije započela je još u utorak ujutro, kada su alpinisti splitske udruge “Spirit”, penjući se po Areni, počeli postavljati “mrežu” oko Arene, kako bi na nju mogli pričvrstiti kravatu.
Nakon dva dana tog posla, više od stotinu pulskih srednjoškolaca, raspoređenih oko Arene, pridržavalo je Kravatu, dok su je alpinisti polako podizali prema vrhu Arene. Najteži posao-vezivanje čvora Kravate-počeo je u subotu ujutro. U kasnim popodnevnim satima, točnije oko 17,30 sati, čvor je bio vezan i Kravata razvijena u svoj svojoj širini i stotinama metara dužine preko pulskog parkirališta Karolina. Čitavo to neobično zbivanje od ranog jutra radoznalo su pratile stotine građana i turista, a u popodnevnim satima bilo ih je nekoliko tisuća. Taj svjetski kulturalno-medijski spektakl izazavao je i veliku pozornost domaćih i svjetskih medija , od kojih desetak TV kuća, među njima i svjetske TV kuće CNN i ARD.

Vezivanje čvora Kravate snimalo se, u više navrata, iz zraka ( helikopterom Ministarstva obrane), vjerojatno najljepši prizor cijelog događanja započeo je kada su se, radi “razvijanja” donjeg dijela Kravate (ispod čvora), stotine građana uključili, u dugom “lancu” u izvedbu Instalacije, pridržavajući Kravatu. Na snimkama iz zraka, Arena je doista nalikovala, kako autor Instalacije Marijan Bušić zna reći, divovskom vratu Velog Jože, a Kravata oko Arene impresivno je slična normalnoj kravati s vezanim čvorom.

Sponzori Umjetničke instalacije su HEP, INA, Potomac-Croata i Adria Lada. HRT će o ovom jedinstvenom događanju snimati dokumentarni film. Projekt Umjetničke instalacije “Kravata oko Arene” prepoznala su kao svjetski kulturološki projekt, kojim se Arena, Pula, Istra, Hrvatska i hrvatski turizam promiče u svjetskim razmjerima, prepoznala su kao svjetski kulturološki projekt I pružila potporu hrvatska ministarstva kulture , europskih integracija, turizma I obrane. Hrvatska turistička zajednica, Turistička zajednica grada Pule i Istarske županije, te Croatia Airlines. Svečanom kulturno-umjetničkom programu predstavljanja Instalacije bili su nazočni potpredsjednik hrvatske Vlade dr. Goran Granić, pomoćnik ministra za europske integracije Davor Čilić, diplomatski predstavnici veleposlanstava Francuske, Grčke i Danske, predstavnik japanske kulturne ustanove “Japanska kuća” Jassuo Yamamoto, koji je ujedno član Savjeta ustanove Academia Cravatica, te drugi brojni ugledni gosti.
Na početku svečanog programa (voditeljica Lejdi Oreb) o značaju ovoga događanja za grad Pulu i cijelu Hrvatsku govorio je pulski gradonačelnik dr.sc. Luciano Delbianco. Koordinator tehničke izvedbe Instalacije Mladen Marinović govorio je kako je realiziran ovaj, u tehničko-tehnološkom smislu, izvanredno složeni projekt. Autor Instalacije prof. Marijan Bušić, govorio je o motivima svoje zaokupljenosti kravatom i o porukama ove Umjetničke instalacije, te je između ostalog rekao: “Još u gimnaziji postao sam svjestan da se Hrvatska, domovina kravate, može najbolje predstaviti Europi i svijetu upravo kravatom, kao svjetskim simbolom dostojanstva, svečanosti, uspješnosti. S vremenom sam sve više otkrivao snažan simbolički potencijal kravate kao medija. Zato Umjetničkom instalacijom “Kravata oko Arene” ponajprije skrećem pozornost na kravatu kao svjetski komunikacijski fenomen, medij kojim se prenose čuvstva, vrijednosti, identiteti.

Danas, u uvjetima globalizacije, s tendencijom niveliranja kulturnih različitosti, ovom Instalacijom koja povezuje antičko doba, moderno doba i Hrvatsku, želim izmedu ostaloga istaknuti postojanje različitih kulturnih identiteta i njihovu vrijednost. Crvenom bojom Kravate, znakom ljubavi, koja je također boja hrvatskog grba i istarske crljenice, naglašavam hrvatski kulturni identitet i istovremeno njegovu otvorenost i pripadnost širem europskom kulturnom krugu. Bliska mi je, primjerice, metafora krugova: pulski, istarski, hrvatski, europski i svjetski, koji se uzajamno ne potiru, već se komplementarno šire i nadopunjuju. Izvanredna veličina Umjetničke instalacije uvjetovana je veličinom Arene, tim veličanstvenim simbolom grčko-rimskog svijeta. Smještena tu, u Istri, spontano me asocirala na Velog Jožu, kao njegov divovski vrat.”.
Svečani program započeo je u 15 sati, mimohodom puhačkog orkestra i mažoretkinja Grada Pule. U programu su sudjelovali i članovi KUD-a “Uljanik” i ženska klapa “Teranke”, koja je po prvi puta izvela pjesmu “Vez” (autor teksta Daniel Načinović, autor glazbe Bruno Krajcar), nastaluupravo za tu prigodu. Izvedena je i skladba “Balun”, (autora Bruna Krajcara), u kojoj se popularizira u svijetu jedinstvena istarska ljestvica i tradicionalni istarski ples. Ples je izvela plesna skupina “Stellium” (koreografija Tatjana Samuele). Šest parova plesalo je u kostimima stilizirane istarske narodne nošnje koju je izradila tvrtka Potomac, nositelj modne marke “Croata”.

U svečanom programu pojavili su se i pulski mladenci Danijela i Denis, u svečanom svadbenom ruhu. Njihova nazočnost bila je svojevrsno živo uprizorenje “svadbe u pulskoj Areni”, osnovnog motiva slikovnice “Kravata Velog Jože ili vilinska svadba u pulskoj Areni”. To novo, ilustrirano književno djelo (autori Daniel Načinović i Ivan Gregov) nastalo je u povodu izvedbe Umjetničke instalacije i njome je inspirirano. Mladenci su počašćeni i pratnjom pripadnika “Turopoljskog plemenitaškog banderija”, povijesne hrvatske postrojbe iz Turopolja. Turopolje je, inače, postojbina muškog svečanog rupca “podgutnica”, koji je prema nekim istraživanjima najstarija hrvatska kravata (pra-kravata).

Nakon programa uslijedio je domjenak i radosno druženje, u kojem su sudjelovali gosti, sudionici programa i predstavnici medija. Izvedba Umjetničke instalacije potakla je i druga kulturno-umjetnička zbivanja. U petak, 17. listopada, otvorena je, u galeriji “Amfiteatar”, izložba radova dvadeset likovnih umjetnika na temu kravate. Oni su svoja izložena umjetnička djela donirali neprofitnoj ustanovi Academia Cravatica. Za slijedeći tjedan najavljena je promocija spomenute slikovnice “Kravata Velog Jože ili vilinska svadba u pulskoj Areni”, koja je objavljena u tri izdanja – na hrvatskom, talijanskom i engleskom jeziku.

Na kraju još jedna zanimljivost. Završna faza izvedbe Instalacije, u subotu, bila je otežana i usporena zbog jače bure. Upravo zbog velike osjetljivosti Instalacije na vjetar, donji dio Kravate skupljen je, uz sudjelovanje građana, iste večeri, a čvor i dio Kravate koji je obavio Arenu demontiran je slijedećeg dana, u nedjelju. Ali svrha izvedbe Umjetničke instalacije postignuta je: slika najveće kravate na svijetu već je obišla svijet!

(Dino Bedrina)